När många andra har som mål att bli störst, vill mäklarkedjan Bjurfors i stället ha branschens mest nöjda kunder. Vägen dit går via trygga, kunniga och drivna medarbetare.
Med ett 90-tal kontor över landet och 600 medarbetare är Bjurfors en välkänd mäklarkeda, men långt ifrån den största. Att finnas på rätt platser är viktigare än att vara störst, och allra viktigast är nöjda kunder. Det kräver medarbetare som både kan och vill göra det lilla extra, och därför har Bjurforsmetoden tagits fram.
– Den syftar till att våra bostadssäljare ska få maximalt betalt. Vi vet att våra mäklare gör både fler affärer än snittet bland mäklare, och att man gör det med en högre totalvolym på köpeskillingen, säger bolagets vd Fredrik Kullman.
En faktor bakom de goda resultaten är satsningen på kundvård. En mäklare ska ha fokus på både säljare och intresserade köpare, och i Bjurforsmetoden ingår bland annat att mäklaren ska återkoppla till säljaren regelbundet – även om det inte hänt något sedan sist.
– Vi vet också att det är viktigt att ägna tid åt bostadsspekulanter som inte är så intresserade av just det objektet. De kanske är vår kund nästa gång de ska köpa eller sälja en bostad? Vi har idag ett av de bästa spekulantregistren på marknaden, och det har hjälpt oss när marknaden varit tuffare.
Bjurfors är oöverträffat den mest eftertraktade arbetsgivaren bland mäklarstudenter. Dessutom har Bjurfors visat att det är lönsamt att vara en del av deras mäklarteam, med imponerande försäljningsresultat och högre avslutningspriser. Bjurfors är hemmet för framtidens mäklarstjärnor och värdesätter starkt engagerade och skickliga medarbetare. Deras kraftiga attraktionskraft inom branschen beror på deras erbjudande om utmanande arbetsuppgifter och möjligheter i ett framgångsrikt team. Som mäklare hos Bjurfors, oavsett erfarenhetsnivå, har du chansen att ta ett betydande steg framåt i din karriär och bli en värdefull del av deras framgångsrika lag.
I samarbete med högskolor har Bjurfors skapat ett eget traineeprogram, utöver den vanliga praktikdelen i utbildningen. Där lär sig de blivande mäklarna att möta kunderna och bli vana vid samtalet. Ingen annan i branschen har hittills lyckats kopiera Bjurfors satsning på kundvård, menar Fredrik Kullman och pekar på att mäklarbranschen traditionellt är kortsiktig.
– Mäklare är inne i sina tillfälliga affärer och har sällan fokus på hur de ska agera nu för att vara bättre och mer framgångsrika om två år. Men vi har en bra känsla av vart marknaden är på väg, är snabba på att fatta beslut och bra på att jobba strategiskt och att utveckla oss själva.
Ledarskapet är en nyckel för att ge alla medarbetare förutsättningar att lyckas i sin yrkesroll. Fredrik Kullman blev förra året utsedd till årets vd av Karriärföretagen och är nominerad även i år.
– Mitt jobb är att ge alla medarbetare bästa möjliga förutsättningar att lyckas i sin yrkesroll. En chef på ett lokalkontor ska tänka likadant. För att bli ännu vassare har vi gjort undersökningar om vad våra medarbetare tycker är ett gott ledarskap, och alla som ska bli ledare på Bjurfors får gå vår skräddarsydda ledarskapsutbildning.
I senaste mätningen över kundnöjdhet nådde Bjurfors all time high, med 4,65 i betyg på en femgradig skala.
– Vårt varumärke är laddat med positiva attribut, det är bara för oss att visa att vi lever som vi lär.
Vem är det som leder? Svaret är att vi alla gör det, någon gång… Läs mer
Han kom till Sverige från Irak som 13-åring. Nu, 26 är gammal, är han… Läs mer
Den har alltid dominerats av män. Men byggbranschen behöver en mångfald av kompetens, kunskap… Läs mer
Inget annat transportslag kan förflytta så många människor med så liten miljöpåverkan som järnvägen.… Läs mer
Efter att ha rest runt i världen i tre år var det till slut… Läs mer
Vilka egenskaper är mest eftertraktade av chefer, rekryterare och arbetsgivare? Författaren och grundaren av… Läs mer
Ismael Hamoudi har snart avslutat andra terminen på läkarprogrammet i Örebro. En tillräcklig utmaning… Läs mer
Direkt in i hetluften, eller några månader med stegvis inskolning och utveckling? Ett traineeprogram… Läs mer
Mimmi Strömbäck är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin utbildning, jobbet,… Läs mer
Ellinor Frost är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om sin… Läs mer
Efter att ha arbetat i olika affärsroller under mer än 30 år tog karriären… Läs mer
Allt fler studenter på universitetens teoretiska program vill att praktik ska ingå i kursplanen.… Läs mer
Sverige står inför en omfattande elektrifiering av samhället när de fossila energikällorna ska fasas… Läs mer
Ellen Andreasson är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om… Läs mer
Både näringslivet och offentliga organisationer vill rekrytera mer. Efter en turbulent tid under coronapandemin… Läs mer
Alva Markelius är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin… Läs mer
Vad gör en studentambassadör?– Jag berättar om Karriärföretagen för studenter och nyexaminerade på min… Läs mer
Det är dags att sudda ut gränserna mellan ingenjörskonsten och vården.– Det är mycket hantverk… Läs mer
Alla Karriärföretag väljs ut av en fyra personer stor jury med mångårig erfarenhet av… Läs mer
Chans till personlig och professionell utveckling och möjlighet att vara med och påverka kreativt.… Läs mer
Pandemin har skyndat på automatiseringen av arbetslivet. Allt fler rutinartade uppgifter tas över av… Läs mer
Många unga får sitt första jobb inom handeln, men hur går det sen? En… Läs mer
Det är bra att ha ett teknikintresse om man ska jobba på Consat. I… Läs mer
I takt med att allt fler funktioner i samhället digitaliseras och automatiseras förändras också… Läs mer
Linkedin har blivit kanalen nummer ett för arbetsgivare som vill rekrytera, men också för… Läs mer
Den pågående Coronakrisen har snabbt ändrat förutsättningarna för mångas arbetsvardag världen över. Att arbeta… Läs mer
Möjlighet till samarbete mellan olika kompetenser. Och hållbarhetsfokus. Nyblivna produktionsingenjören Fanny Norkko vet precis… Läs mer