Förändring & AI

AI kräver mer än teknik 

Digitalisering, globalisering och hållbarhet har länge varit drivande megatrender som omformar näringslivet. Nu tar artificiell intelligens plats som nästa stora kraft, med potential att omstöpa branschlogik och affärsmodeller i grunden. Företag som inte anpassar sig riskerar att snabbt hamna efter mer proaktiva konkurrenter.

Traditionellt talar man ibland om ”mogna” branscher – stabila sektorer med förutsägbar utveckling och etablerade lönsamhetsnivåer. Men i takt med att samhällsförändringar accelererar, utmanas även dessa av nya omvärldskrav. Digitalisering, globalisering och hållbarhetsfokus har redan omdefinierat många företagsvillkor. Nu träder AI fram som nästa omvälvande kraft.

– För att lyckas behövs ett starkt ”growth mindset”, både på individ- och organisationsnivå. Idag ser vi ofta att nyfikenheten finns hos enskilda medarbetare, medan organisationens struktur inte riktigt hänger med. Det är avgörande att ge utrymme för utforskande och lärande, säger Peter Myhrström, ansvarig inom lärande och ledarskap på konsultbolaget Centigo som stöttar organisationer i att navigera i en snabbt föränderlig verklighet.

David Thuresson, Client Partner på Centigo, menar att spelreglerna inom några år kommer att förändras i flera branscher.

– AI hänger visserligen ihop med digitalisering, men är också ett eget paradigmskifte. Trots mängder av rapporter är det fortfarande mycket vi inte vet om AI:s fulla påverkan – precis som vid alla megatrenders början, säger han.

Det innebär att företag successivt måste rusta sig – både tekniskt och mentalt. Det handlar inte bara om kompetens, utan också om attityd.

– Just nu handlar AI mindre om själva tekniken och mer om viljan att anamma den. Inom kort kommer investeringarna att öka, och då blir tekniken mer central. Men i nuläget är förändringsresan i fokus – och den börjar hos människorna. Skillnaden mellan AI-mogna och AI-omogna företag är fortfarande liten, men gapet kommer att öka snabbt.

Svenska företag måste rusta sig både tekniskt och mentalt för att möta den förändring som AI innebär. Det menar Peter Myhrström och David Thuresson på konsultbolaget Centigo.

Centigo har tagit fram olika ”lärstigar” kring AI, med utbildningar som fördjupar kunnandet i de tekniska aspekterna av AI, såväl som hur man affärsmässigt kan applicera AI i för att skapa affärsvärde.

– Detta kombinerar vi med att uppmuntra till att testa och dela erfarenheter av olika AI-applikationer, säger Peter Myhrström. 

Man måste förstå hur den egna branschen påverkas och koppla AI till företagets affärsmodell och konkurrenskraft. 

AI:s genomslag är så omfattande att det kräver ett starkt engagemang från ledningen. Få delar av en verksamhet kommer att vara opåverkade, menar David Thuresson.

– Ledningen behöver visa att frågan är prioriterad, fatta beslut, allokera resurser och ta ansvar för de etiska och legala dimensionerna. Man måste förstå hur den egna branschen påverkas och koppla AI till företagets affärsmodell och konkurrenskraft. En ledning som inte visar vägen kommer att tappa förtroende – en ledning som leder aktivt blir däremot trovärdig.

Men även med goda ambitioner kan det vara svårt att veta var man ska börja. Att ta in extern expertis kan vara ett effektivt sätt att få fart på AI-arbetet.

– Som konsulter bidrar vi med perspektiv, struktur och riktning. I ett senare skede handlar det också om metodik och teknikimplementation. Många organisationer saknar idag kapacitet att själva driva igenom AI-transformationer med tillräcklig kraft, säger Peter Myhrström.

De konsulter som gör verklig skillnad är de som kombinerar teknisk förståelse med mänsklig insikt, menar David Thuresson.

– Det handlar i grunden om välkända konsultkvaliteter – men med ett genuint intresse för hur AI skapar affärsnytta. Nyfikenheten måste vara äkta och drivande. Saknas det engagemanget så halkar man efter, även om man är tekniskt kompetent.

– De mest mogna kunderna behöver hjälp att fokusera, prioritera och skapa struktur. De som är i ett tidigare skede behöver förflytta sitt mindset och börja förstå potentialen. Oavsett var man befinner sig finns värde att tillföra.

Centigo har nyligen lanserat en AI-akademi tillsammans med en av sina mest progressiva kunder. Hos en annan kund driver HR-chefen och affärsutvecklingschefen AI-initiativet gemensamt.

– Att förena teknik och människor i samma utvecklingsspår är det mest kraftfulla. Där uppstår verklig förändring, säger David Thuresson.

2025-06-02 Text: Karriärföretagen | Foto: Josefin Norberg, Centigo
Dela artikeln:

Hitta din nästa arbetsplats

Industri & innovation

Svensk affärskultur driver innovation

Hur är det att arbeta på ett stort industriföretag? Svaren kan skilja sig mycket,… Läs mer

Förändring & AI

Människan fortsatt i centrum när AI förändrar branscher

Artificiell intelligens kommer att omforma sättet att jobba i nästan alla branscher. I banksektorn… Läs mer

Ung karriär

”Det finns inga gränser för hur bra man kan bli”

Han kom till Sverige från Irak som 13-åring. Nu, 26 är gammal, är han… Läs mer

Inkludering

Förändringens vindar blåser i Byggsverige

Den har alltid dominerats av män. Men byggbranschen behöver en mångfald av kompetens, kunskap… Läs mer

Branscher

Framtidens järnväg kräver nya kompetenser

Inget annat transportslag kan förflytta så många människor med så liten miljöpåverkan som järnvägen.… Läs mer

Ung karriär

Från Tanzania och tillbaka

Efter att ha rest runt i världen i tre år var det till slut… Läs mer

Rekrytering

Egenskaperna din nästa arbetsgivare söker

Vilka egenskaper är mest eftertraktade av chefer, rekryterare och arbetsgivare? Författaren och grundaren av… Läs mer

Ledarskap

Ledarskap i en föränderlig tid

Vem är det som leder? Svaret är att vi alla gör det, någon gång… Läs mer

Läkarstudent och entreprenören Ismael Hamoudi Ung karriär

Läkarstudenten som vill minska ohälsan i skolan

Ismael Hamoudi har snart avslutat andra terminen på läkarprogrammet i Örebro. En tillräcklig utmaning… Läs mer

Freja Boholm på Exsitec Ung karriär

Trainee – smidig väg till expertrollen

Direkt in i hetluften, eller några månader med stegvis inskolning och utveckling? Ett traineeprogram… Läs mer

Mimmi Strömbäck Karriärstipendiat Karriärstipendiet

”Jag har alltid varit väldigt nyfiken” 

Mimmi Strömbäck är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin utbildning, jobbet,… Läs mer

Ellinor Frost mottagare av Karriärstipendiet Karriärstipendiet

”Jag gillar mixen mellan medicin, teknik och fysik”

Ellinor Frost är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om sin… Läs mer

Ensam kvinnlig företagare PROFIL

”Kultur och mångfald är en del av affärsstrategin”

Efter att ha arbetat i olika affärsroller under mer än 30 år tog karriären… Läs mer

Lunds universitet PRAKTIKPLATSER

Givande med praktik även för akademiker

Allt fler studenter på universitetens teoretiska program vill att praktik ska ingå i kursplanen.… Läs mer

Vindkraft i Sverige för elektrifiering Arbetsmarknad

Tusentals nya jobb när Sverige elektrifieras

Sverige står inför en omfattande elektrifiering av samhället när de fossila energikällorna ska fasas… Läs mer

Ellen Andreasson Karriärstipendiat Karriärstipendiet

”Vi har alla byggstenar som behövs för att bygga ett bra bolag”

Ellen Andreasson är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om… Läs mer

Medarbetare Arbetsmarknad

Kompetensbrist allt viktigare fråga globalt

Både näringslivet och offentliga organisationer vill rekrytera mer. Efter en turbulent tid under coronapandemin… Läs mer

AI-student med robot Karriärstipendiet

Stipendiat i gränslandet mellan akademi och industri

Alva Markelius är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin… Läs mer

Studentambassadör Axel för Karriärföretagen STUDENTAMBASSADÖR

Hej Axel Kasperowski, studentambassadör för Karriärföretagen!

Vad gör en studentambassadör?– Jag berättar om Karriärföretagen för studenter och nyexaminerade på min… Läs mer

Johanna Kurzwelly läkarstudent Ung karriär

Johanna vill locka fler ingenjörer till sjukvården

Det är dags att sudda ut gränserna mellan ingenjörskonsten och vården.– Det är mycket hantverk… Läs mer

Torgny Johnsson och Anna Dyhre Karriärföretagens jury

”Jag tror att arbetsgivare kommer bli allt mer rädda om de medarbetare de har”

Alla Karriärföretag väljs ut av en fyra personer stor jury med mångårig erfarenhet av… Läs mer

Alexander Riese Ung karriär

”Jag vill ställas inför så många utmaningar som möjligt”

Chans till personlig och professionell utveckling och möjlighet att vara med och påverka kreativt.… Läs mer

Tangentbord och data Kompetensutveckling

Pandemin ökar behovet av nya kompetenser

Pandemin har skyndat på automatiseringen av arbetslivet. Allt fler rutinartade uppgifter tas över av… Läs mer

Galleria med butiker i Sverige Första jobbet

Handeln viktig första bransch för unga

Många unga får sitt första jobb inom handeln, men hur går det sen? En… Läs mer

Teknik på Consat Karriärföretag

”Om man känner sig trygg vågar man”

Det är bra att ha ett teknikintresse om man ska jobba på Consat. I… Läs mer

Jan Hylén, expert på skolans digitalisering och framtid samt tidigare forskningschef på Skolverket Framtidsspaning

Skolan måste förändras för att möta arbetsmarknadens behov

I takt med att allt fler funktioner i samhället digitaliseras och automatiseras förändras också… Läs mer

Charlotte Hågård, expert på Linkedin och karriärfrågor Experten tipsar

Karriärboost med Linkedin?

Linkedin har blivit kanalen nummer ett för arbetsgivare som vill rekrytera, men också för… Läs mer

Tips i kristider

Så arbetar arbetsgivare med kreativa lösningar för att motivera medarbetarna just nu

Den pågående Coronakrisen har snabbt ändrat förutsättningarna för mångas arbetsvardag världen över. Att arbeta… Läs mer

Fanny Norkko, produktionsingenjör på Skanska Ung karriär

”Jag drivs av att se saker utvecklas”

Möjlighet till samarbete mellan olika kompetenser. Och hållbarhetsfokus. Nyblivna produktionsingenjören Fanny Norkko vet precis… Läs mer

Ladda fler artiklar