Inget annat transportslag kan förflytta så många människor med så liten miljöpåverkan som järnvägen. Nu står branschen inför ett omvälvande teknikskifte och rekordstora investeringar. – Rätt kompetens är avgörande för att vi ska kunna göra järnvägen bättre, säger Hans Celander på Trafikverket.
Det kommande dryga decenniet satsar staten nästan 200 miljarder bara på att underhålla järnvägen i Sverige. Till detta kommer en lång rad nyinvesteringar i nya linjer och dubbelspår. Upprustningen av det militära och civila försvaret och Natoanslutningen har dessutom satt extra tryck på järnvägen och dess betydelse för vår säkerhet, med höjda mål om hur mycket som ska kunna transporteras där.
Sedan början av 90-talet har resandet på våra järnvägar fördubblats och järnvägen kommer att ha en fortsatt viktig roll i det svenska transportsystemet. För den som tycker att branschen verkar intressant finns stora möjligheter till karriär hos ett stort antal arbetsgivare, oavsett om det är som lokförare, transportledare, tekniker av något slag eller inom administrativa roller.
– Man kan börja på en plats, bygga på erfarenheter och gå internutbildningar och sedan leta sig vidare. Vår utmaning har varit att många yngre inte haft någon tydlig uppfattning av den här branschen, men vi försöker ändra på det och nu är det fler som förstår att vi både arbetar på en hög teknisk nivå och att det finns goda jobbmöjligheter, säger Hans Celander på Trafikverket.
Lokförare är nog det första många tänker på om man pratar jobb inom järnvägen. Där har det efter pandemin uppstått en stor brist på kompetens, bland annat på grund av att man inte kunde erbjuda praktikplatser och vissa andra delar av utbildningen. Nu håller branschen på att jobba i kapp och utbildningen är oerhört populär.
– Det är utbildningskapaciteten som sätter gränserna, vi har väldigt många sökande per plats, säger Hans Celander.
Men det finns alltså en lång rad andra viktiga roller inom järnvägen. Signaltekniker, kontaktledningstekniker, transportledare och trafikinformatör är några av dessa.
– Det är få som vet att vi har fler mil med kraftledningar än Svenska kraftnät. Reparatörer, installatörer och elektriker är yrken som är väldigt viktiga för oss, liksom drifttekniker och underhållsingenjörer som servar utrustning och fordon – eller spår och växlar.
– Du kan jobba med skruvar och muttrar, eller med forskning. Det behövs många olika typer av kompetenser här, men också olika typer av personligheter, säger Hans Celander.
Järnvägen är i grunden robust infrastruktur som håller länge. Samtidigt så sker en utveckling som gör att nya tekniska lösningar ständigt implementeras. Järnvägsbranschen är en fusion av det gamla och det nya, teknologier som verkar parallellt med varandra. Men ska järnvägen fortsätta utvecklas behövs förstås ännu mer ny kompetens som kan driva den utvecklingen.
Du kan jobba med skruvar och muttrar, eller med forskning.
Hans Celander
– Just nu implementerar vi ett nytt signalsystem, ETMS, som ska vara gemensamt för hela Europa. De som har erfarenhet och kunskap om det här systemet har därför jobbmöjligheter på många ställen i Europa, säger Hans Celander.
Järnvägen är också en av de branscher som ofta nämns i diskussioner om hållbarhet och klimat. En resa med bil (fossildriven) eller flyg mellan Stockholm och Göteborg innebär koldioxidutsläpp på omkring 40–80 kg per person. En resa med tåget genererar däremot ett ynka gram koldioxid. Ju fler som väljer tåget desto bättre, alltså.
– För några år sedan fanns det i princip bara pendeltågstrafik i Stockholm, men nu finns det på många orter i landet. Att det blir fler tåg på järnvägen är viktigt och genom att jobba inom den här branschen kan man påverka arbetet för en grönare värld.
För att säkra kompetensen i den växande järnvägsbranschen har Trafikverket tillsammans med andra aktörer inom branschen även tagit ett kliv framåt i sin kommunikation. Sociala medier, annonsering i tunnelbanan i Stockholm och information till studie- och yrkesvägledare är några aktiviteter där järnvägen växlat upp. Kännedomen om branschen har varit svag i yngre målgrupper, men är nu på väg upp. Det märks i undersökningar, men också i antalet ansökningar till järnvägsingenjörsutbildningen på Lunds universitet. Järnvägen är i år också nominerad som årets bransch av Karriärföretagen.
– Järnvägen kommer att växa som bransch under flera decennier framöver, konstaterar Hans Celander.
På jarnvagsjobb.se finns information om hur det är att jobba inom järnvägsbranschen, om yrken, utbildningar och jobbmöjligheter.
Vem är det som leder? Svaret är att vi alla gör det, någon gång… Läs mer
Han kom till Sverige från Irak som 13-åring. Nu, 26 är gammal, är han… Läs mer
Den har alltid dominerats av män. Men byggbranschen behöver en mångfald av kompetens, kunskap… Läs mer
Efter att ha rest runt i världen i tre år var det till slut… Läs mer
Vilka egenskaper är mest eftertraktade av chefer, rekryterare och arbetsgivare? Författaren och grundaren av… Läs mer
Ismael Hamoudi har snart avslutat andra terminen på läkarprogrammet i Örebro. En tillräcklig utmaning… Läs mer
Direkt in i hetluften, eller några månader med stegvis inskolning och utveckling? Ett traineeprogram… Läs mer
Mimmi Strömbäck är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin utbildning, jobbet,… Läs mer
Ellinor Frost är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om sin… Läs mer
Efter att ha arbetat i olika affärsroller under mer än 30 år tog karriären… Läs mer
Allt fler studenter på universitetens teoretiska program vill att praktik ska ingå i kursplanen.… Läs mer
Sverige står inför en omfattande elektrifiering av samhället när de fossila energikällorna ska fasas… Läs mer
Ellen Andreasson är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om… Läs mer
Både näringslivet och offentliga organisationer vill rekrytera mer. Efter en turbulent tid under coronapandemin… Läs mer
Alva Markelius är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin… Läs mer
Vad gör en studentambassadör?– Jag berättar om Karriärföretagen för studenter och nyexaminerade på min… Läs mer
Det är dags att sudda ut gränserna mellan ingenjörskonsten och vården.– Det är mycket hantverk… Läs mer
Alla Karriärföretag väljs ut av en fyra personer stor jury med mångårig erfarenhet av… Läs mer
Chans till personlig och professionell utveckling och möjlighet att vara med och påverka kreativt.… Läs mer
Pandemin har skyndat på automatiseringen av arbetslivet. Allt fler rutinartade uppgifter tas över av… Läs mer
Många unga får sitt första jobb inom handeln, men hur går det sen? En… Läs mer
Det är bra att ha ett teknikintresse om man ska jobba på Consat. I… Läs mer
I takt med att allt fler funktioner i samhället digitaliseras och automatiseras förändras också… Läs mer
Linkedin har blivit kanalen nummer ett för arbetsgivare som vill rekrytera, men också för… Läs mer
Den pågående Coronakrisen har snabbt ändrat förutsättningarna för mångas arbetsvardag världen över. Att arbeta… Läs mer
Möjlighet till samarbete mellan olika kompetenser. Och hållbarhetsfokus. Nyblivna produktionsingenjören Fanny Norkko vet precis… Läs mer