Huawei

Här skapas framtidens mobila kommunikation

Anställda Huawei Sverige

En riktigt multikulturell miljö. Men framför allt en plats där det finns utrymme att tänka utanför boxen och forma framtidens mobilkommunikation tillsammans med de bästa i branschen. Så beskriver några av Huaweis anställda sin arbetsplats.

– Varje år presenterar vi en vision för hur radiolösningarna kan se ut i framtiden, baserat på hur vi tror att kunderna och industrin kommer att vilja använda mobilnäten. Sedan är vår uppgift att förstå hur näten måste byggas, hur produkterna ska se ut och hur de ska implementeras i samhället för att allt ska funka, säger Bo Lundblad som är ansvarig för Huaweis ingenjörslabb på Kistakontoret i Stockholm. 

Juryns motivering:

Huawei har idag ett av världens tydligaste varumärken tack vare deras fantastiska Employer Branding-arbete, vilket är planerat in i minsta detalj. De har lyckats skapa en stark företagskultur och som anställd blir man erbjuden unika karriärmöjligheter. Genom att visa upp expertis och hur man aktivt arbetar med talangers utveckling lyckas Huawei uppnå hög attraktivitet – Bra jobbat! Karriärföretagen utser härmed Huawei till ett av Sveriges Karriärföretag 2021.

Forskningsavdelningen i Stockholm var Huaweis första utanför Kina när den etablerades för ca 20 år sedan. Idag bedrivs verksamhet även i Göteborg och Lund. Forskningshorisonten är 5–8 år och omfattar både femte och sjätte generationens mobilnät, hur de ska fungera tekniskt, men också hur de ska implementeras. En ”one stop shop” för framtidens mobilnät, enligt Huaweis FoU-ansvarige i Sverige Peter Lundin. 

Jessica Moysen har flyttat hit efter flera år i forskarroller på olika håll i världen, lockad av möjligheten att få jobba med de bästa i branschen. Erik Ebberstein, industriell designer, lyfter istället gärna upp känslan av att inte bli begränsad.

– I vissa andra företag gör man som man alltid har gjort. Här upplever jag att jag förväntas tänka utanför boxen och utmana mig själv, säger han.

Jonas Lundstedt, chef för forskningslabbet för mobilsystem, inspireras av möjligheten att skapa snabbare, bättre och billigare lösningar som gör att den del av världen som ännu inte är uppkopplad kan bli det.

– Huawei är topp tre i världen på alla områden där man gått in. Här går det att göra något banbrytande som får genomslag och förändrar världen.

Bland de anställda finns många nationaliteter representerade, svenska blandas med engelska … och ibland även kinesiska. Det är också stor variation på åldrarna. Bo Lundblad upplever också att organisationen är platt.

– Många har nog en uppfattning att det inte kan vara så på ett kinesiskt bolag. Men så är det här, och jag tror att det måste vara så om man ska kunna få ut den där sista kreativiteten.

Huawei

Huawei är ett av världens största bolag inom telekommunikation. Huvudkontor i Shenzhen, Kina.

Här finns vi: Huawei har omkring 170 000 anställda i världen, varav ca 300 på forskningsavdelningen i Kista, Sverige.
Webbsida: consumer.huawei.com/se
Karriärsida: huawei.teamtailor.com
Dela artikeln:

Se fler karriärföretag

Galleria med butiker i Sverige Första jobbet

Handeln viktig första bransch för unga

Många unga får sitt första jobb inom handeln, men hur går det sen? En… Läs mer

Tangentbord och data Kompetensutveckling

Pandemin ökar behovet av nya kompetenser

Pandemin har skyndat på automatiseringen av arbetslivet. Allt fler rutinartade uppgifter tas över av… Läs mer

Teknik på Consat Karriärföretag

”Om man känner sig trygg så vågar man”

Det är bra att ha ett teknikintresse om man ska jobba på Consat. I… Läs mer

Jan Hylén, expert på skolans digitalisering och framtid samt tidigare forskningschef på Skolverket Framtidsspaning

Skolan måste förändras för att möta arbetsmarknadens behov

I takt med att allt fler funktioner i samhället digitaliseras och automatiseras förändras också… Läs mer

Charlotte Hågård, expert på Linkedin och karriärfrågor Experten tipsar

Karriärboost med Linkedin?

Linkedin har blivit kanalen nummer ett för arbetsgivare som vill rekrytera, men också för… Läs mer

Torgny Johnsson, konsult inom förändringsledning och HR samt Anna Dyhre, föreläsare och författare inom employer branding Karriärföretagens jury

”Jag tror att arbetsgivare kommer bli allt mer rädda om de medarbetare de har”

De företag och organisationer som blir årets Karriärföretag utses av en fyra personer stor… Läs mer

Tips i kristider

Så arbetar arbetsgivare med kreativa lösningar för att motivera medarbetarna just nu

Den pågående Coronakrisen har snabbt ändrat förutsättningarna för mångas arbetsvardag världen över. Att arbeta… Läs mer

Fanny Norkko, produktionsingenjör på Skanska Ung karriär

”Jag drivs av att se saker utvecklas”

Möjlighet till samarbete mellan olika kompetenser. Och hållbarhetsfokus. Nyblivna produktionsingenjören Fanny Norkko vet precis… Läs mer

Ladda fler artiklar