De flesta prylar vi använder i vår vardag har designats av män. Därför passar de oftast bäst för män – trots att hälften av världens befolkning är kvinnor. Det här vill industridesignern och årets mottagare av Karriärstipendiet Emma Bondeson ändra på, bland annat med hjälp av sina erfarenheter som elitidrottare
Fram till 20-årsåldern handlade det mesta i Emma Bondesons liv om skidåkning. Extrajobb på den profilerade skidbutiken Alpingaraget och en egen satsning på både alpin portåkning och skicross, med bland annat framskjutna placeringar på SM i skicross. Men som för så många andra idrottare tog skadorna till slut för mycket plats, samtidigt som nyfikenheten på livet utanför idrotten växte.
Med karriären på hyllan fanns det plötsligt mycket tid för att sätta upp andra mål i livet. Samtidigt hade elitidrottandet fört med sig erfarenheter och insikter som inte bara kan göra nytta inom ramen för en idrottskarriär.
– När man tävlar på hög nivå i en materialfokuserad sport så blir man lösningsorienterad och tänker mycket på hur prylarna man använder fungerar. Man kan också skylla på materialet när det inte gått bra.
Mamma Anne föreslog designutbildningen på Basis Konstskola, som hon själv gått. Emma hakade på idén, och under utbildningen blev hon uppmuntrad av lärarna att söka sig vidare till industridesignutbildningen på Konstfack. Emma tvekade, men chansade med en ansökan i sista stund.
– Det är ganska svårt att komma in, så jag blev förvånad när jag blev antagen. Då kändes det som att jag ändå måste ge det en chans.
Redan i början av utbildningen märkte Emma Bondeson att det blivit rätt.
– Jag fick lösa problem, komma på smarta lösningar och samtidigt fanns det plats för mycket idrott vid sidan av.
Om det bara är män som designar produkterna så utformas de också efter män.
Efter att ha tagit sin kandidatexamen fick Emma möjligheten att göra praktik på konsultbyrån Propeller Design i Stockholm, en tid hon beskriver som väldigt intressant och inspirerande och där hon fick jobba med design för både sportutrustning och tåg. Men för att bygga en tillräckligt stabil grund för karriären behövdes något mer, och svaret blev en masterutbildning i strategisk design och entreprenörskap på KADK – Royal Danish Academy i Köpenhamn.
– Där insåg jag hur roligt, intressant och meningsfullt det är att arbeta med industridesign ur ett hållbart och strategiskt perspektiv, som ett sätt att skapa långsiktiga, realistiska planer som gynnar både miljön och människan, säger Emma Bondeson.
En bärande del i masterutbildningen var att lära sig att nå beslutsfattare och på så sätt kunna påverka på allvar, insikter som är viktiga om man som Emma Bondeson vill använda sina kunskaper för att designa produkter som är mer hållbara och resurseffektiva. ”Demokratisk design” är också ett begrepp som återkommer när Emma berättar om vad hon vill åstadkomma.
– Efter att jag tog examen förra sommaren kom jag fram till att jag vill testa att jobba internationellt. Schweiz är känt för sin kvalitet, och inte minst att de är duktiga på tåg. Så jag sökte och fick jobb på Nose Design Experience i Zürich, som är extern designbyrå för Stadler som jobbar med tågsystem över hela världen. Tåg är demokratiskt i sig, det är grönt och det finns över hela världen.
Men det finns ytterligare en faktor som är en viktig drivkraft viktig för Emma Bondeson. Hon säger att det är många tjejer som studerar industriell design, men att det är väldigt få som sedan faktiskt jobbar med det.
– De hamnar oftast i andra roller, som att designa appar eller annat som har med UX, UI eller grafisk design att göra. På en tidigare arbetsplats var vi 25 personer, men bara två tjejer till förutom jag. På en annan var vi två tjejer av 30. När jag tidigare sökte jobb på olika företag som utvecklar skidprylar så såg jag inga kvinnor där. Problemet är att om det bara är män som designar produkterna så utformas de också efter män.
Folk kommer att fortsätta vilja ha ett strykjärn och då måste vi titta på hur vi gör strykjärnen mer hållbara, möjliga att reparera och lätta återvinna.
Emma Bondeson säger att hon har hur många exempel som helst på produkter och projekt där det från början blivit fel på grund av att ingen kvinna varit inblandad.
– Första gången det blev tydligt var på en tidigare arbetsplats där de skulle designa ett handtag till en surfbräda. Men när prototypen var klar och jag fick testa så nådde jag inte knappen man skulle trycka på när jag höll i handtaget. Den hade bara skickats runt bland grabbarna på kontoret, ingen hade tänkt på att tjejer oftast har mindre händer.
Hon nämner också ett projekt med en arbetshjälm där killarna i gruppen börjat skissa på hur den skulle se ut, och där resultatet blev just en hjälm för män.
– Det är allt fler kvinnor som jobbar i byggindustrin och de behöver också kunna använda utrustningen. Mitt bidrag blev att utmana designen för att göra den mer unisex.
Upplevelsen var inte ny. Under många år i skidvärlden har hon observerat att produkter som är riktade till kvinnor alltid är rosa. Det handlar om allt från pjäxor och skidor till kläder, skyddsutrustning och ryggsäckar.
– Och förutom den visuella designen så handlar det även där mycket om funktionalitet. Fartdräkter för alpin åkning är ett exempel, de marknadsförs som unisex men alla är utformade för män. Trots att vi har olika kroppsformer. En bidragande orsak till det är att det mesta designas av män, och jag har fortfarande inte riktigt greppat varför inte fler kvinnor är med och designar. För mig är det viktigt att uppmuntra fler tjejer att ta plats på industrier som designar produkter som ska användas av kvinnor.
Jobbet i Zürich är utvecklande, spännande och meningsfullt, tycker Emma Bondeson. Att ha så nära till bra skidåkning är en stor bonus och en av anledningarna till att det blev just Schweiz. Planen är trots det att fortsätta karriären i Sverige.
– Det är otroligt lärorikt att vara här nu. Det är hög nivå på det vi gör och det finns en kultur av kvalitet och punktlighet. Det är något jag vill ta med mig hem till Sverige. Jag vill också fortsätta att jobba med hållbarhet, gärna något som är kopplat till massproduktion av varor. Det är trots att där man kan göra störst skillnad, det räcker att förändra lite för att det ska få väldigt stort avtryck. Folk kommer att fortsätta vilja ha ett strykjärn och då måste vi titta på hur vi gör strykjärnen mer hållbara, möjliga att reparera och lätta återvinna.
Ålder: 28 år
Bor: Zürich (uppvuxen på Värmdö)
Utbildning & arbete: Kandidatexamen i industridesign från Konstfack och en master i strategisk design och entreprenörskap från Köpenhamns universitet. Arbetar nu på designbyrån Nose Design Experience i Zürich.
Övrigt: Gick skidgymnasiet i Torsby. Tävlade i alpint på FIS-nivå fram till 20 års ålder, under de sista två åren även i skicross i Europacupen. Mottog Karriärstipendiet 2025 för Young Professionals.
Bra arbetsmiljö enligt Emma: ”En miljö där det finns en balanserad representation av män och kvinnor i olika åldrar, och olika typer av personligheter och erfarenheter. Det är särskilt viktigt om man designar produkter för en bred grupp av människor. Hierarkier behövs i viss mån, men det bör också finnas yngre personer som ser saker på ett annat sätt. De måste kunna få sin röst hörd. Jag vill också att jag som medarbetare uppmuntras att ha en öppen kommunikation med min chef, och jag vill kunna utvecklas internt och ha kollegor som är lojala, mår bra och vill stanna länge.”
Karriärföretagens motivering till valet av Emma Bondeson som 2025 års stipendiat i kategorin Young Professionals:
Årets mottagare av Karriärstipendiet Young Professional 2025 är Emma Bondesson, en nytänkande och värderingsdriven designer med internationellt fokus. Med en bakgrund inom både industridesign och strategisk design, tillsammans med affärsförståelse från Copenhagen Business School, har Emma en tydlig ambition att förändra hur vi tänker kring design, särskilt inom transportsektorn.
I sitt arbete i Zürich strävar hon efter att skapa lösningar som inte bara är hållbara utan också inkluderande. Hon har ett särskilt engagemang för att lyfta kvinnors behov i designprocesser och driver frågor som ofta förbises i traditionell produktutveckling. För Emma är design ett verktyg för förändring, och hon använder det medvetet och målinriktat.
Stipendiet kommer att bidra till Emmas språkutveckling och fortsatta kompetenshöjning, vilket stärker hennes förmåga att verka på en global arena. Hennes mål är inte bara att skapa användarcentrerade lösningar utan att också påverka branschen i stort.
Emma är ett inspirerande exempel på vad som händer när kreativitet kombineras med tydliga värderingar, och det är just därför hon är årets stipendiat.
Hitachi Energys expansion i Ludvika är en av de snabbaste och största i modern… Läs mer
Han insåg tidigt i livet vikten av att spara och hushålla med det man… Läs mer
Digitalisering, globalisering och hållbarhet har länge varit drivande megatrender som omformar näringslivet. Nu tar… Läs mer
Hur är det att arbeta på ett stort industriföretag? Svaren kan skilja sig mycket,… Läs mer
Artificiell intelligens kommer att omforma sättet att jobba i nästan alla branscher. I banksektorn… Läs mer
Han kom till Sverige från Irak som 13-åring. Nu, 26 är gammal, är han… Läs mer
Den har alltid dominerats av män. Men byggbranschen behöver en mångfald av kompetens, kunskap… Läs mer
Inget annat transportslag kan förflytta så många människor med så liten miljöpåverkan som järnvägen.… Läs mer
Efter att ha rest runt i världen i tre år var det till slut… Läs mer
Vilka egenskaper är mest eftertraktade av chefer, rekryterare och arbetsgivare? Författaren och grundaren av… Läs mer
Vem är det som leder? Svaret är att vi alla gör det, någon gång… Läs mer
Ismael Hamoudi har snart avslutat andra terminen på läkarprogrammet i Örebro. En tillräcklig utmaning… Läs mer
Direkt in i hetluften, eller några månader med stegvis inskolning och utveckling? Ett traineeprogram… Läs mer
Mimmi Strömbäck är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin utbildning, jobbet,… Läs mer
Ellinor Frost är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om sin… Läs mer
Efter att ha arbetat i olika affärsroller under mer än 30 år tog karriären… Läs mer
Allt fler studenter på universitetens teoretiska program vill att praktik ska ingå i kursplanen.… Läs mer
Sverige står inför en omfattande elektrifiering av samhället när de fossila energikällorna ska fasas… Läs mer
Ellen Andreasson är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om… Läs mer
Både näringslivet och offentliga organisationer vill rekrytera mer. Efter en turbulent tid under coronapandemin… Läs mer
Alva Markelius är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin… Läs mer
Vad gör en studentambassadör?– Jag berättar om Karriärföretagen för studenter och nyexaminerade på min… Läs mer
Det är dags att sudda ut gränserna mellan ingenjörskonsten och vården.– Det är mycket hantverk… Läs mer
Alla Karriärföretag väljs ut av en fyra personer stor jury med mångårig erfarenhet av… Läs mer
Chans till personlig och professionell utveckling och möjlighet att vara med och påverka kreativt.… Läs mer
Pandemin har skyndat på automatiseringen av arbetslivet. Allt fler rutinartade uppgifter tas över av… Läs mer
Många unga får sitt första jobb inom handeln, men hur går det sen? En… Läs mer
Det är bra att ha ett teknikintresse om man ska jobba på Consat. I… Läs mer
I takt med att allt fler funktioner i samhället digitaliseras och automatiseras förändras också… Läs mer
Linkedin har blivit kanalen nummer ett för arbetsgivare som vill rekrytera, men också för… Läs mer
Den pågående Coronakrisen har snabbt ändrat förutsättningarna för mångas arbetsvardag världen över. Att arbeta… Läs mer
Möjlighet till samarbete mellan olika kompetenser. Och hållbarhetsfokus. Nyblivna produktionsingenjören Fanny Norkko vet precis… Läs mer