Klimatförändringar och en ökande befolkning ställer allt tuffare krav på framtidens livsmedelsförsörjning. Mejeri- och matkoncernen Valio har nu antagit utmaningen att driva utvecklingen att skapa framtidens hållbara ekosystem för livsmedelsproduktion och för att lyckas behövs ännu fler innovativa och drivna medarbetare.
Hållbarhet är en given aspekt av nästan allt företagande idag. Klimatförändringar och ökad konkurrens om mark ställer frågor om hur vi ska kunna försörja jordens befolkning med näringsriktig och varierad mat i framtiden. Kriget i Ukraina har också gjort beredskap och självförsörjning mer aktuellt än på många decennier. Men livsmedel som bransch har många år av tappad status bakom sig.
– För 30 år sedan var konsumentprodukter det hetaste du kunde jobba med, och det låg fortfarande högt när jag kom in i branschen för 20 år sedan. Men de senaste åren har det varit techbolagen som lockat människor. Jag vill ändra på det och visa vilken skillnad du kan göra genom att jobba med konsumentprodukter och framför allt livsmedel, säger Robert Auselius som är vd på Valio Sverige.
Valio började sin resa i Sverige 1994 och är idag ett välkänt varumärke som årligen köps av 75 procent av de svenska hushållen. Innovation, förnyelse och hållbarhet står högt upp på agendan.
– Valios mål är att producera helt koldioxidneutral mjölk till år 2035. Det finns en tydlig plan för hur vi ska klara det, men delar av den planen innebär helt ny innovation. Det är det jag tycker är spännande. Valio driver så mycket utveckling och som medarbetare kan du verkligen göra skillnad för både klimatet och människors hälsa, säger Linnéa Lindblom, HR-chef på Valio Sverige.
Men för att lyckas med den snabba utvecklingen behövs kompetens och nya perspektiv på verksamheten. Robert Auselius understryker att medarbetarna på Valio Sverige direkt får vara med och påverka utvecklingen av framtidens livsmedel och varumärken:
– Det är här, inte i USA eller någon annanstans långt bort, som vi utvecklar våra nya och hållbara varumärken. Varje person som jobbar här gör något bra, för bönderna och för planeten och människor i stort.
Valio, en av Sveriges mest eftertraktade arbetsgivare, präglas av en stark företagskultur som bygger på innovation och hållbarhet. Här ges möjligheten att vara en del av en organisation som fokuserar på att skapa produkter och lösningar som är bra för människor och planeten. Valio erbjuder en dynamisk arbetsmiljö som främjar kreativitet och personlig utveckling, vilket gör företaget till en idealisk plats att forma en spännande karriär inom livsmedelsindustrin.
Men var man ska jobba och bygga sin karriär är inte alltid självklart för en student. Hur hittar man till livsmedelsbranschen exempelvis? Ett sätt är via mentorskap, och nu i maj tar Valio emot en student som kommer att ha Robert Auselius som mentor, vid sidan av studierna.
– Mentorskapet är ett sätt att visa att vi kan vara en väg in i en industri som har stor betydelse för alla. Jag får chansen att dela med mig av min kunskap och erfarenhet, men får också nya perspektiv. Vad förväntar sig studenterna av en arbetsgivare, vilka trender uppfattar de? Det är ungdomarna som är först med nya trender och ny teknik, säger Robert Auselius.
Mentorskapet ges som ett stipendium som under våren varit sökbart för högskolestudenter inom ekonomi med intresse för livsmedelsbranschen och FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Linnéa Lindblom säger att Valio fått in många ansökningar med bra kvalitet. Efter hård konkurrens blev det till slut klart att Ebba Blomberg, som tidigare studerat en kandidat i företagsekonomi från universitet Jönköping och nu läser internationell marknadsföring vid Lunds universitet, är den som kommer att ha Valio Sveriges vd som mentor det kommande halvåret. Nyligen skedde den allra första träffen.
– Jag är verkligen imponerad av Ebba. Hon har gedigen kunskap från sina studier och ett enormt driv och nyfikenhet. Hon kommer gå långt, säger Robert Auselius.
Ebba Blomberg har en egen Tiktok-kanal där hon delar med sig av erfarenheterna som student. Robert Auselius säger att Ebba redan i ett av de första samtalen förklarade flera saker som han själv inte visste om Tiktok, om hur man behöver tänka för att nå ut i en sån kanal.
– Idag bygger man varumärke mycket snabbare än förr. Medielandskapet har förändrats enormt, det är mycket mer diversifierat och komplext, konstaterar han.
Mentorskapsprogrammet är nytt, och ett test. Fungerar det bra kan det bli en fortsättning, och dessutom fungera som inspiration till andra företag, tror Robert Auselius.
– Vad vi vet är det ingen inom vår bransch som har det här upplägget med mentorskap mot studenter. Traineeprogram är vanliga, men de är ofta långa och de passar inte alla. Nu prövar vi det här, och så får vi se hur det fungerar. Det är så vi är. Vi vill vara innovativa, testa och våga.
Att skapa en brygga från studentlivet till yrkeslivet är viktigt för arbetsgivare som vill ha de bästa medarbetarna, konstaterar Linnéa Lindblom.
– Vi vill rekrytera de bästa studenterna, de som kan förverkliga våra planer framöver. Mentorskapsprogrammet är ett av flera sätt att göra det på.
Vem är det som leder? Svaret är att vi alla gör det, någon gång… Läs mer
Han kom till Sverige från Irak som 13-åring. Nu, 26 är gammal, är han… Läs mer
Den har alltid dominerats av män. Men byggbranschen behöver en mångfald av kompetens, kunskap… Läs mer
Inget annat transportslag kan förflytta så många människor med så liten miljöpåverkan som järnvägen.… Läs mer
Efter att ha rest runt i världen i tre år var det till slut… Läs mer
Vilka egenskaper är mest eftertraktade av chefer, rekryterare och arbetsgivare? Författaren och grundaren av… Läs mer
Ismael Hamoudi har snart avslutat andra terminen på läkarprogrammet i Örebro. En tillräcklig utmaning… Läs mer
Direkt in i hetluften, eller några månader med stegvis inskolning och utveckling? Ett traineeprogram… Läs mer
Mimmi Strömbäck är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin utbildning, jobbet,… Läs mer
Ellinor Frost är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om sin… Läs mer
Efter att ha arbetat i olika affärsroller under mer än 30 år tog karriären… Läs mer
Allt fler studenter på universitetens teoretiska program vill att praktik ska ingå i kursplanen.… Läs mer
Sverige står inför en omfattande elektrifiering av samhället när de fossila energikällorna ska fasas… Läs mer
Ellen Andreasson är årets mottagare av Karriärstipendiet för young professionals. Här berättar hon om… Läs mer
Både näringslivet och offentliga organisationer vill rekrytera mer. Efter en turbulent tid under coronapandemin… Läs mer
Alva Markelius är årets mottagare av Karriärstipendiet för studenter. Här berättar hon om sin… Läs mer
Vad gör en studentambassadör?– Jag berättar om Karriärföretagen för studenter och nyexaminerade på min… Läs mer
Det är dags att sudda ut gränserna mellan ingenjörskonsten och vården.– Det är mycket hantverk… Läs mer
Alla Karriärföretag väljs ut av en fyra personer stor jury med mångårig erfarenhet av… Läs mer
Chans till personlig och professionell utveckling och möjlighet att vara med och påverka kreativt.… Läs mer
Pandemin har skyndat på automatiseringen av arbetslivet. Allt fler rutinartade uppgifter tas över av… Läs mer
Många unga får sitt första jobb inom handeln, men hur går det sen? En… Läs mer
Det är bra att ha ett teknikintresse om man ska jobba på Consat. I… Läs mer
I takt med att allt fler funktioner i samhället digitaliseras och automatiseras förändras också… Läs mer
Linkedin har blivit kanalen nummer ett för arbetsgivare som vill rekrytera, men också för… Läs mer
Den pågående Coronakrisen har snabbt ändrat förutsättningarna för mångas arbetsvardag världen över. Att arbeta… Läs mer
Möjlighet till samarbete mellan olika kompetenser. Och hållbarhetsfokus. Nyblivna produktionsingenjören Fanny Norkko vet precis… Läs mer